Nyár, napfény, nyaralás. Ezekhez a csodálatos érzésekhez szervesen hozzá tartozik az izgalom, ahogy várjuk a nyaralásunkat. És az egyik legrosszabb érzés, ha az áhított nyári pihenés valamilyen oknál fogva mégsem jön össze, nem tudunk elutazni. Illetve van egy rosszabbb érzés is. Amikor el tudunk utazni, de a kinn a reptéren, vagy a szállodában tudjuk meg, hogy amíg mi a fellegek felett szövögettük álmainkat egy csodálatos tengerparti nyaralásról, addig idehaza az utazási irodánk tönkre ment, és a befizetett ututnk túlélő túrává változott.
Sajnos most már lassan évtizedek óta a magyar nyár egyik jellemző programja, hogy a tönkre ment utazási irodák külföldön hagyott utasait haza kell szállítani. Néhány napja is egy ilyen szomorú hírre ébredtünk a Green Travel kapcsán, aki 180 utast hagyott Törökországban. Az utazási iroda története is megér egy misét, és ha egy kicsit alaposabban megvizsgáljuk, akkor a jóhiszeműségen alapuló, üzleti okok miatti csőd képe messze kerül tőlünk, és közelebb kerül a tudatos átverés víziója.
És ebben valóban semmi újdonság nincsen, ugyanis már a kétezres évek elején is nagy számban dőltek be irodák, köztük olyan nagy nevek, mint a Mercator Travel, a Jorgos Travel vagy éppen az Eurotours Utazási Iroda.
Érdekesség, hogy például 2000 és 2005 közt 168 utazási iroda csukta be kapuit, köztük a fenn említett nagy nevek is. Azonban gyorsan megemlítem, hogy nem az a célunk, hogy pellengérre állítsuk a már nem létező cégeket, hanem az, hogy megpróbáljuk felhívni az utazók figyelmét a körültekintőbb foglalásokra. Felsorolni is lehetetlen lenne azokat az irodákat, akik csődbe mentek, de azért az érdekesség kedvéért néhányat érdemes megemlíteni. Főleg azért is, mert mindegyik iroda hagyott kint utasokat.
Így tett például 2010-ben a Karya Tour is, aki 550 utast hagyott külföldön, holott újságokban nyilatkozó más irodák a Karya bedőlése után nyilatkozták, hogy a szakmában érezhető volt, hogy a cég tönkre fog menni, ők már hónapok óta nem is árulták az útjaikat. 2014-ben zárta be kapuit a kisebb volumenű Sunport Travel, de talán az utóbbi öt év legnagyobb durranása a 2013-ban tönkre ment Best Reisen volt, ami az előző évben még hat milliádos forgalmat produkált! A nagyságához képest nagy számokat produkált ő is a kint hagyott utasok tekintetében. Kb. 700 -800 ember nem tudott menetrendszerint hazaérkezni, és óvatos becslések szerint is több ezer utas volt az, aki el sem tudott indulni a befizetett út ellenére.
Érdemes még megemlíteni a 2010-ben bezáró Aerovivát, akik 1 milliárd forinttal károsították meg utasaikat, és a rendőrség okirathamisítás és sikkasztás miatt indított eljárást ellenük, utalva arra, hogy ez bizony tudatos csalás volt. Ja, a szakma azt mondja, hogy van egy hasonló eset is, Green Travelnek hívják…
A bukásokra nagyon sok magyarázatot kaptunk. Jellemzően a turizmus aktuális mélypontjaival indokolták ezt, ide értve bizonyos országok iránti csökkenő érdeklődést, vagy esetleg egy adott terület veszélyesebbé válását. Természetesen ebben közre játszik az utazási irodák közt, az utasokért folytatott kegyetlen harc is. Sokszor olvashattuk, hogy az előre lefoglalt gépeket és szállodákat nem sikerült megtölteni, és ezek olyan költségek és kieső bevételek, amiket már nem tudtak túlélni az irodák. De ami talán a legfájóbb, hogy sokszor derül ki a szándékos károkozás, és az utasok becsapása áll a háttérben.
Kifogás minidg van, a szerencse az, hogy a kauciók és biztosítások miatt az utasok általában éppségben hazaérkeznek, és csak a lelkük szenved sérüléseket.
Kövess bennünket a travel4more.blog.hu oldalunkon, hogy még több izgalmas, érdekes cikket olvashass utazásokról, élményekről! Amennyiben ötleted, témád, kérdésed van, keress minket a https://www.facebook.com/travel4more/ oldalon.